• Sesuatu perkara yg boleh mendatangkan bahaya atau
kemudharatan mestilah dihapuskan.
• Perkara
yang mendatangkan bahaya itu mestilah dihilangkan
Sesuatu yang membawa kemudharatan tidak boleh
dihilangkan dengan kemudharatan
Hadis
Nabi S.A.W: لأ ضــرر ولأ ضــرار
Maksudnya “Tidak dibenarkan melakukan kemudaratan
dan membalas sesuatu dengan kemudaratan.
•
Sesuatu perkara yang dilarang oleh syara’
boleh bertukar menjadi harus ketika dharurat.
• Islam mengharamkan segala tindakan yang boleh
membawa kepada kemudaratan samada kepada diri, orang lain dan alam sekitar.
Dalam masa yang sama, islam melarang tindak balas kepada sesuatu tindakan
daripada pihak lain yang boleh memberikan kemudaratan.
•
Keharusan yang diberikan kerana dharurat
adalah dinamakan rukhsah
•
Rukhsah akan hilang apabila hilangnya dharurat
tersebut (kembali kepada hukum asal)
Contoh:
- Diharuskan melafazkan kalimah kufur kerana paksaan disamping hatinya
kekal beriman
- Harus makan bangkai dan arak ketika dharurat
- Harus menggali kubur untuk mengeluarkan mayat yang dikebumikan tanpa
dimandi dan dikafankan
- Harus melihat aurat kerana dharurat ketika keperluan perubatan
- Harus memandang wanita untuk tujuan dipinang, mengajar, muamalat dan
perubatan
Sesuatu
Yang Diharuskan Ketika Dharurat Adalah Mengikut Kadarnya
- Keharusan melakukan perkara dilarang ketika dharurat adalah
bertujuan menolak mudharat pada waktu itu sahaja
- Keharusan kerana dharurat samada dibuat atau tidak adalah sekadar
yang boleh menolak kemudharatan sahaja.
- Keharusan tersebut tidak boleh melebihi had keharusannya
Contoh
- Keharusan seorang doktor melihat aurat wanita dibataskan pada tempat
yang sakit sahaja.
- Wanita tidak harus mendapatkan rawatan dari doktor lelaki sekiranya
ada doktor wanita yang boleh merawatnya.
- Seorang yang diminta pendapatnya tentang peribadi seseorang yang
dipinang memadai dengan sekadar sindiran sahaja.
- Seorang gila hanya boleh dikahwinkan dengan seorang isteri sahaja
(Sekadar memenuhi tuntutannya)
Kesimpulannya
kaedah tersebut merupakan satu kaedah yang boleh digunakan demi menjaga kemaslahatan
individu khususnya dan masyarakat amnya. Kaedah ini juga menunjukkan betapa agama
Islam dan syariatnya itu begitu mengambil berat mengenai kepentingan manusia
tanpa mengira agama, bangsa dan keturunan serta menolak kemudaratan dan
kerosakan yang berlaku serta yang bakal berlaku. Semua hukum yang telah
diputuskan oleh syarak tidak lain dan tidak bukan hanyalah bertujuan
untuk mengelakkan daripada berlaku kemudaratan yang menjadi salah satu
antara tujuan utama mengapa syariat Islam didatangkan oleh Allah s.w.t ke atas
muka bumi ini.
RUJUKAN
·
Buku DUA2012 sains teknologi dan kejuteraan dalam
islam
No comments:
Post a Comment